Tuesday, March 20, 2012

Shopping di ASDA

Merantau di tempat orang, jauh dari keluarga dan kawan-kawan membuatkan kita jadi kreatif. Macam Suhana yang kreatif buat nasi himpit dalam tupperware. Saya terinovasi sikit pagi ni, masak air dalam rice cooker :) Maybe ada musafir-musafir lain dah penah try. Tapi musafir muda ini baru pertama kali cuba..hehe


Tadi Yumn teman saya pi shopping barang-barang keperluan kat ASDA. ASDA ni macam Tesco, Giant, Carefour..lebih kurang la..Kedai ni bukak 24 jam. Nak cakap dekat tu, tak jugak la. Betul la orang cakap, walaupun duit sini mahal dari Malaysia, tapi nilai dia tinggi. Contohnya, dengan 1 pound macam-macam boleh beli. Tadi saya beli sangat banyak barang (kalau kat Malaysia memang dah lebih seratus ringgit). Tapi kat sini baru 38 pound. Jadi kesimpulannya, sama ja lah...lebih kurang.

Kat ASDA boleh shopping online jugak. Jadi kalau beli beras berkilo2, gula sekampit, minyak sebotol,  tak payah la nak angkut naik bas. Order online ja. Nanti dorang hantar. Tapi, memandangkan akaun bank saya tak settle lagi, tak dapat la nak buat.


susah jugak nak shopping stok makanan. Saya asyik tanya Yumn je halal ke tak halal ke tak..hehe..Kesian dia penat layan saya. Tapi dah beli macam-macam tadi. Harap dapat bertahan seminggu dua...Sebab kalau nak pi beli sendiri, macam seram ja T_T
 

Tengah hari tadi Yumn teman saya makan kat The Piece. salah satu cafe kat Heriot-Watt. Kat sini ada ayam halalan thoiyiba (centu ka eja?). Tapi, takdak la nasik ayam..ada pizza, passini ( tak ingat la ejaannya), dan apa lagi tah..nama pun payah nak ingat. Tadi saya makan Passini chicken and cheese (sirius tak ingat nama dia. esok saya tengok balik). Dia macam roti john..tapi roti dia keras sikit la..


Balik tadi pun sorang ja naik bas. Naik berdua, tapi Yumn dah turun dulu kat rumah dia. Jadi sampai Heriot Watt sorang-sorang. Dah pukul 8 masa tu. memang gelap..jalan ikut kata hati ja. Lalu jalan tak pernah lalu..sebab kalau nak ikut jalan biasa, jauh lagi. Bas berhenti kat belakang sikit. Nasib baik sampai dengan selamat. Alhamdulillah...


Yumn kawan baru saya. Student PhD jugak..actuarial science. Tapi dia dah nak balik :'( Budak-budak undergrad Malaysian pun nak balik dah bulan 6 ni. Tinggallah daku Melayu seorang di bumi asing ini.


Tadi terbeli pasta sauce yang contain red wine. Huhu...rugi rugi..1 pound harga dia. Dah bagi kat flatmates. Dikira sedekah tak?


Rak makanan separuh penuh. Ada lagi dalam bag makanan. Belum sempat mengemas bilik. Dah 2 hari kat sini takdak mood lagi nak kemas. Barang semua dalam luggage lagi. Dalam peti ais pun dah simpan.


Mama mesti suka kan gula dengan garam dalam bekas macam ni? Hehe...


Jumpa lagi. Bye!

1 comment: